fredag, december 28, 2012

Certifierad Open water-dykare

Två dagars dykning är över. Det var kul och jag har nu dykcert!!
Dock var det inte utan utmaningar. Redan under teori- och bassängdelen i Sverige kändes det ibland osäkert, ibland jätteroligt. Sedan kom bakslaget med att Lars-Åke inte fick läkarintyg, pga för högt blodtryck. Detta tar ett tag att rätta till på en stabil låg nivå, och vi fick till slut inse att det inte skulle hinnas med innan vi åkte.
Jag körde på enligt plan och hade med mig Anna och Hanna som bästa supporterteamet.
Båda dagarna har vi haft härlig dykning och till min förvåning gick alla övningar som jag skulle göra med instruktören jättebra. Kände mig jättetrygg med min svenska instruktör Magdalena. En duktig tjej kanske hälften så gammal som jag. Sista dyket fick jag göra tillsammans med Anna och Hanna, och det var enbart nöjesdykning. Otroligt vackert på 18 meters djup med mängder av fisk och andra varelser, och ett dramatiskt landskap med klippformationer och koraller. Vi såg barracuda, clownfisk, blåsfisk för att bara nämna några.
Andra dagen började dock motigt med att jag kräktes under den guppiga speedboat-färden ut till Simillan island. Båda dagarnas båtfärder har varit rätt jobbiga speciellt om man har lätt att bli sjösjuk. Nej det hade nog varit smartare med att åka ut bara en gång och sedan bo på en större båt ut vid Simillan.
Och så hade både Anna och jag en rejäl utmaning; förkylning! Nånting ganska vardagligt blir väldigt jobbigt vid dykning och det var nog på gränsen för oss båda att vi skulle ha genomfört de två dagarna. Jag hostade och snöt blod varje gång jag kom upp ur djupet...
Men det känns riktigt härligt att ha tagit cert. Top noch helt enkelt : )
Nu vill vi bara bli av med förkylningarna!!




Inga kommentarer: