söndag, januari 06, 2013

Khao Lak

Det första jag såg när taxin svängde in på hotellets uppfart var en rödbränd, lätt hårig mansrumpa inklämd i ett par illasittande speedos. Äntligen var vi framme i det thailand jag fördomsfullt hade förväntat mig att se.

 Vistelsen i Chiang Mai, den gamla staden i djungeln, hade gjort mig både förvirrad och orolig, för att inte säga stressad. På tre dagar hade jag inte hört en enda mening svenska, inte hört något taggat bröl om fullmoon party och inte ens känt lukten av fruinport. "Vi måste ha kommit fel, detta kan väl omöjligtvis vara thailand?" tänkte jag och bet nervöst på mina naglar.

 Så ni förstår att lättnaden var stor när vi efter omvägen via norra delen av landet slutligen nådde Khao Lak. Låter namnet bekant? Ja, du har garanterat minst en vän som varit här. Rätta mig om jag har fel, men jag tror att direktöversättningen av Khao Lak är något i stil med "Nordeuropa fast varmt".

 Ingenstans i världen kan du lika tydligt höra den underbara kakfonin som uppstår när exotisk fågelsång blandas med "All i want for christmas is you" på repeat och det klafsande ljudet av blöta fötter i foppatofflor. Ingenstans på världen har du chansen att så ingående betrakta den sällsynta varelsen Enorm Norsk Ölmage på så nära håll som här. Det är inte ofta du har möjligheten att vakna till lite äkta, renrasig och högljud småländska från poolen.

 Älskar du att resa men hatar att byta matvanor? Inga problem, western-style food-skyltarna är här vanligare än mustascher på Götgatan. Guider som har bott här i flera år skrynklar oförstående på pannan när du frågar om rekomendationer på thailänsk middag.

 Älskar du att hyra rum men ogillar ordet hotell? Inga problem, här heter allt Resort istället!

 Är du mer lagd åt prettohållet finns det också ett visst utbud för sådana "trevligheter". Typ att dyka på bland världens bästa location Similan Island, besöka tempel eller glo på solnedgångar kanske? Vad vet jag.

 Det jag däremot vet är att det är fullmåne om bara någon dag. TAGGA FULLMOONPARTY FÖRSTA RONDAN JELLYSHOT E PÅ MIG!!!!!! SES VI I PHUKET ELLER, DET ÄR BARA EN TIMME HÄRIFRÅN WOOOH NU KÖR VI GÄNGET!!!!!!!

 Hanna

Inga kommentarer: