fredag, april 08, 2011

Helikopter utan rädsla och en Sopranosfamilj

Utsikt från the High Lane, Meatpacking district
Ojoj, en ny lång dag! Morgonen var riktigt cool, vi åkte helikopter i 30 min och såg hela Manhattan och lite till från luften. Joachim plåtade för allt vad han var värd; jag och Evelyn satt bak i 4-mannahelikoptern och fotade med våra Iphones - min får inte kontakt med datorn så jag kan tyvärr inte visa resultatet. Det var min första helikopterfärd någonsin och jag är stolt över att jag inte sjåpade mig och inte var det minsta rädd! Det kändes fullkomligt tryggt och det var väldigt kul att se stan från ovan.
Efter det gjorde vi tredje försöket vid Charging Bull - det är alltid fullt med turister som turas om att fotografera varandra - men till slut hjälptes vi åt att köra bort folk och säga: only one picture without people!! Vilket visade sig vara bra för många av turisterna ville också ha ett foto av tjuren utan andra nationers turister hängande på den! En äkta win-win situation som vi säger här. (eller: som vi sa här på 90-talet...)
Men höjdpunkten idag var att vi hade bett Evelyn att ragga upp ett par familjer med sina barn/ungdomar att ställa upp på en timmes fotografering. Det var därför jag bokade om min biljett och stannade ett extra dygn. Vi har hittills fått en massa stadsbilder och bilder på affärsmän. Det är bra, men vi behöver också vanligt folk.
Familjerna var jättetrevlig, den ena kändes som en rumsren version av Sopranos (jag lovar att frun var som en mörk Carmela och äldsta dottern var definitivt Meadowe!!). Dom var klockrena! - öppna och samarbetsvilliga, tyckte inte det var ett dugg obekvämt att agera på bild. Barnen var också duktiga, men inte riktigt lika avslappnade.
Vi plåtade dem i Bryants parc bakom the Public Library, samt gående på gatorna mot Times Square. Tror det blev kanonbilder!
Sen åkte vi direkt till the Meatpacking district, vi hade bjudit ut Evelyn på middag som tack för all hjälp under veckan. Äntligen fick jag se The High Line som verkligen var jättefint. Och supermysiga kvarter, här borde vi ha plåtat en del om vi hade vetat om det... ; ) Vi åt en utsökt middag på Abe & Arthurs och sammanlagt har det varit en bra dag och en toppenkväll nu ska det sovas!!!

Behind the scenes: frukostplåtningen igår; Dwayne, Cristine, Joachim och Evelyn på Lily's café

3 kommentarer:

Maria sa...

Vad kul att du hann med mitt lilla tips! Tänk vilken misär när tågen dundrade igenom där.
Det finns hur mycket som helst att upptäcka på Manhattan, men man får återvända många gånger för att ens hinna meden bråkdel. Nästa gång du åker får du meddela mig i god tid så vi hinner ses!
Safe travels back home!

Britta sa...

AJ, nu är jag så avundsjuk så jag håller på att gå i bitar. Jag vill också flyga helikopter över Manhattan!

Hade jag vetat att ni letade coola locations så hade jag kunnat tipsa om flera ställen. Både på Manhattan och i Brooklyn. Till nästa gång kanske! ;D

Ylva sa...

Ja, jag är glad att jag hann se High Line som ni båda hade rekommenderat!
Det blev lite tokigt med locations för när jag ville ha förslag från vår kollega på områden med lägre bebyggelse så var förslaget Staten Island (och vi skulle ändå åka dit för att få vattenbilder). Men omgivningarna där på ön var inte det vi sökte. Eller om vi inte hann utforska tillräckligt. Inte alltid lätt att hitta det som behövs - på kort tid!